Kongelunden: Her er det nye VIP-område
AGF’s nye stadion skal efter planen stå klar i efteråret 2026, og vi kan indtil da glæde os til de mange forbedrede faciliteter for enden af Stadion Allé. I denne artikel ser vi nærmere på VIP og sponsorsektionen på Skovens Arena.
Det 650 millioner dyre stadionprojekt i Kongelunden får stor betydning for hele det aarhusianske kulturliv, og derfor dykker vi i en række artikler ned i de forskellige dele af det omfattende projekt.
Vi har således allerede bragt fokusartikler om den nye fanzone, om økonomien og om skæringsdatoerne for AGF’s stadionprojekt, og i denne artikel ser vi nærmere på de kommende sponsor- og VIP-forhold.
Større kapacitet skaber bedre udviklingsmuligheder
Zaha Hadid har lagt sig i selen for at optimere sponsor- og VIP-faciliteterne på det nye stadion med en fortsat opdeling af bronze-, sølv- og guldsponsorpladser på den nordvendte tribune.
Her har AGF i dag en samlet sponsor- og VIP-kapacitet på cirka 1100 gæster på kampdage, men ifølge planerne for det nye stadion bliver denne kapacitet mere end fordoblet. Det er selvsagt noget, salgsdirektør i AGF, Rasmus Nørgaard Hansen, ser frem til:
– En større kapacitet gør det muligt at vækste yderligere. Vi har igennem de sidste fem år løftet vores sponsoromsætning fra 55 mio. til 77 mio., som er blandt landets højeste. Det er jo en stor vækst i sponsoromsætningen, som er et udtryk for den imponerende opbakning, vi oplever fra byens virksomheder. Det har medført, at vi har udsolgt i vores lounges til hver hjemmekamp. Reelt har vi kun en kapacitet på cirka 650 VIP-pladser i PR electronics Lounge og Blue Water Lounge. Derudover tager vi også altid den gamle stadionhal i brug, bedre kendt som MIB Lounge og nogle gange hal 1. Det betyder, at vi i gennemsnit bespiser ca. 1.100 VIP-gæster og med en kapacitet på ca. 2.500 VIP-pladser på det nye stadion, giver det os nogle helt nye muligheder for at vækste vores sponsoromsætning yderligere, fortæller salgsdirektøren.
Guld, sølv, og bronzepladser med stor fleksibilitet
Den nuværende A-tribune nedrives i løbet af 2024, mens de gamle røde bygninger bevares med respekt for historien og indgår i det nye stadionprojekt.
Målet er herefter at skabe en tribune og et hospitality-område med bedre udnyttelse af kvadratmeterne, når Skovens Arena står klar.
Bronzepladserne placeres på siderne med adgang direkte fra terrassen på 1. sal, mens sølvpladserne placeres på hver side af midtersektionen med adgang fra både bronze- og sølvterrasser fra 1. og 2. sal. Guldsæderne er placeret i det centrale afsnit over spillertunnellen, der strækker sig til 3. sal, hvor siddepladser er placeret på terrasserne langs hele facaden i direkte forbindelse med de indvendige guldloungeområder. Derudover bliver der indbygget et udkig til selve spillertunnellen fra en del af VIP-området.
De forskellige loungeområder forbindes med trapper og elevatorer, så man løbende kan udvide eller mindske områderne efter behov og arrangement.
– Vi kommer til at gå fra et af de ringeste stadions, hvad angår VIP-oplevelsen, til det klart bedste. Både hvad angår unikke tiltag, såsom Tunnel Club og Skyboxes, men også på den generelle VIP-oplevelse. Vi skal løfte os på alle parametre; gastronomi, service, intimitet etc. Det kommer til at tiltrække flere nye sponsorer og muligheden for at vækste på vores nuværende loyale sponsorer. Det er i sidste ende det, som det handler om; at kunne allokere flere penge over i sporten, så vi alle får et mere attraktivt produkt, fortæller Rasmus Nørgaard Hansen.
En bedre fanoplevelse
Adgangen til de tre forskellige niveauer for sponsorer bliver også forbedret, og der er selvfølgelig indtænkt gode faciliteter for kørestolsbrugere og gangbesværede personer i samme omgang.
Publikum kan komme ind på den nordlige tribune fra tre forskellige indgange, hvilket skal medvirke til et bedre flow, når menneskestrømmen skal afvikles ind- og ud af stadion.
Også de rent interne forhold forbedres – således arbejdes der med en plan om at skabe bedre forhold for køkken- og servicepersonalet, og elevatorer bliver blandt andet placeret, så medarbejdernes arbejdsflow ikke påvirker gæsterne i lige så høj grad, som tilfældet er i dag.
Derudover bliver presseforholdene også udbygget.
Og når kampen går i gang, så kan man som sponsor glæde sig til at nyde kampen fra overdækkede siddepladser, hvor sigtelinjer og udsyn er gennemtænkt til mindste detalje for at bringe kampen helt tæt på.
– Ligesom på fan-siden går vores sponsorer også meget op i den oplevelse, som vi som klub kan tilbyde. Uanset om det handler om selve VIP-oplevelsen eller intimiteten og stemningen på stadion – som vores fans har gjort et fremragende arbejde for at løfte enormt meget igennem de forgangne år. Det betyder utroligt meget for vores sponsorer, så det bliver super godt at kunne levere et produkt i topklasse, når det nye stadion står klar, fortæller Rasmus Nørgaard Hansen.
Nedrivningen af A-tribunen skal efter planen begynde i december 2023, hvor de gamle haller altså bevares. I en periode vil vi derfor opleve et stadion uden A-tribunen, mens AGF fortsat spiller på Ceres Park. Her rykkes 1000 sponsorpladser over på C-nedre, hvilket gerne skal give en kapacitet på 15.000 pladser i 2024.
Flere AGF Nyheder
-
Status på Poulsen: Tæt på at kunne træne med holdet igen
-
Mustafa Amini mindes AGF: – Den bedste tid var sammen med jer!
-
Q&A med marketingdirektøren: Sådan får du billet til AGF’s kampe i Vejlby
-
Mål-Power: – Vi burde have scoret mere
-
Grønbæk udlejes med købsoption: AGF kan få del af kagen
-
AGF – FK Pardubice: Toptrimmet trup trampede over tjekkerne
-
Kom med til den første kamp på Ceres Park Vejlby nogensinde
-
Årets anden testkamp venter: Hvilke signaler skal sendes?
-
Wahlstedt er tilbage: – Det føles godt
-
Gyamfi i en læringsproces: – Jeg kom hertil for at spille