Skip to main content


Foto: AGF

Bag kulisserne: Sådan kom den nye udebanetrøje til verden


| Emilie Spring |

Der er gået en lille uge, siden AGF lancerede udebanetrøjen for 23/24. Trøjens omdrejningspunkt er et udsnit af værket ”Aarhus Bugten”, som kunstneren Mormor står bag, og der ligger mange tanker bag den unikke trøje, som skal binde klubben og byen sammen.

Hjertekig, Aarhus Rådhus, Ringgadebroen, Ceres Park og Tivoli Friheden. Sammen med en masse andre finurlige motiver sætter disse aarhusianske vartegn rammen for AGF’s nye udebanetrøje. Motiverne stammer fra værket ”Aarhus Bugten”, som Aarhus-kunstneren Mormor står bag. Målet med designet er at få Aarhus med på trøjen, fortæller marketingdirektør i AGF, Asger Munkholm.

– Vi vil gerne binde AGF og Aarhus sammen. Vi har en stor kærlighed til Aarhus, og derfor tog vi fat i Mormor og spurgte, hvad han ville sige til at lave en trøje til os – og det var han totalt frisk på.

Mormor, som bærer det borgerlige navn Kristian Bruun Djurhus, foreslog selv at man kunne bruge hans værk ”Aarhus Bugten” for et års tid siden – og derfra blev mange processer sat i gang. Hvordan konverterer man et værk til en trøje? Hvilke elementer fra værket vil man have med? Hvordan sammensættes farverne?

Kunstværket "Aarhus Bugten" af Mormor.
Foto: AGF.dk

Fra skitser til virkelighed

Hele processen tager et sted mellem 12 og 18 måneder – det betyder også, at man faktisk allerede nu er i gang med at udvikle trøjerne til næste sæson. I arbejdet med trøjen til denne sæson har der været mange nye processer, som har krævet ekstra arbejde.

– Vi har siddet og klippe-klistret i værket. Ceres Park har for eksempel fået en mere central plads, vi har brugt bunden af værket på bunden af trøjen og placeret flyveren oppe ved nakken for at skabe lidt liv på bagsiden af trøjen, forklarer Anders Vestergaard, Art Director i AGF.

Da Anders var færdig med at klippe, blev et sted mellem 20 og 30 forskellige filer sendt til Hummel, så de kunne sætte dem ind i deres eget template. Derfra blev der sendt gode bud og inputs frem og tilbage, indtil man ramte et design, der var så godt, at der blev produceret et sample.

– Vi kan sagtens tilpasse og klippe i Mormors værk, men for mig handler det også om at bevare så meget originalitet som muligt. Det er trods alt et værk, han har brugt flere år på at lave, siger Asger Munkholm.

En trøje, der deler vandene

– Det ligger i vores værdisæt, at vi er stolte af Aarhus, og vi vil gerne bibeholde en stærk forbindelse til byen. De fleste aarhusianere vil nok kunne kigge på trøjen og finde mange ting, de har en relation til. På den måde bindes AGF og byen sammen, fortæller Asger Munkholm.

Man ønsker også at spillerne forstår, at de ikke blot spiller for en klub – men i lige så høj grad spiller for byen og det tilhørende publikum, som er en stor del af klubbens DNA. Derfor giver det også mening at have Mormors værk på netop udebanetrøjen, for med så mange medrejsende fans til udebanekampe, skal motivet give en følelse af, at det er hele byen, der er med på udebane.

– Jeg tror, at det er en trøje, der deler vandene – og sådan vil det jo være, når man laver en mere markant trøje i stedet for en, der bare er blå. Når man kan se noget anderledes, er der nok flere fans, der vil tage stilling til den. Generelt synes jeg, at den er blevet taget rigtig godt imod hele vejen rundt, siger Asger Munkholm og tilføjer, at spillerne er rigtig glade for den nye trøje.

Anders Vestergaard fremhæver en særlig detalje, som nok ikke alle har bemærket: Rygnumrene og navnene er trykt med Kristians egen håndskrift. Formålet er at lave designet sammenhængende, så stregerne fra værket går igen i skriften.

AGF's udebanetrøje 23/24 set bagfra.
Foto: AGF.dk

– Men spillerne har jo heller ikke spillet i den endnu. Der er nok flere der vil bemærke det i kampen mod Hvidovre den sjette august, hvor de spiller i den for første gang, slutter han.

Kampen mod Hvidovre spilles søndag d. 6. august klokken 14.00 på Hvidovre Stadion.

Kurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle