Skip to main content



Foto: Kronborgfotos

Jakob Poulsen med vinderformlen: – Meget skulle gå op i en højere enhed


| Jonas Roulund |

AGF’s cheftræner ser tilbage på en vild sæson, som bragte mesterskabet til Aarhus – og gav kritikerne svar på tiltale.

Der var ikke mange, der havde set den komme.

At AGF er mestre for første gang i 40 år er unægteligt en stor overraskelse. Men en yderst kærkommen en af slagsen.

Da Jakob Poulsen blev præsenteret som ny cheftræner i AGF, kom han til klubben med bare halvandet års cheftrænererfaring i Viborg i bagagen. Det gav anledning til kritik, at man ikke gik efter et mere erfarent navn i AGF, men vinderen har altid ret, og Jakob Poulsen fik i dén grad sat skabet på plads.

19 sejre, 10 uafgjorte og blot tre nederlag lyder facit efter hans første sæson som træner i klubben, og det gav altså den helt store gevinst i første hug.

En overraskende succes, taget i betragtning, at han overtog et hold, som havde tabt de sidste syv kampe i forårssæsonen 2025.

– Det er ikke kun mig, der har gjort noget. Vi har en spillertrup, der har været outstanding gennem sæsonen. I efteråret var der nogle spillere der shinede. I foråret var det nogle andre, så der er så mange, der kan fremhæves der, sagde Poulsen til KSDH.dk og den øvrige presse efter søndagens kamp på Ceres Park Vejlby.

– Så har vi vores stab, som har knoklet virkelig mange timer, og så ved jeg godt, at jeg også har en rolle i det, men vi skal også være ydmyge nok til at sige, at der er virkelig mange ting, der skal gå op i en højere enhed for at lykkes, forklarer cheftræneren.

Jakob Poulsen glad på rådhuspladsen.

Han har praktiseret en 3-4-3-formation i sin tid i AGF, og det har givet et ganske boldbesiddende og flot fodboldudtryk gennem sæsonen. Og så har han sluppet spillerne fri. Noget, flere i truppen har italesat som en vigtig del af succesen:

– Vi har udviklet en ny spillestil, og så har vi været dygtige til at få en masse spillere til at shine. Givet dem noget tro på sig selv, for de er rigtig, rigtig dygtige, og det har de fået lov at vise i denne sæson, fortæller Jakob Poulsen.

Jakob Poulsen mod Brøndby.
Foto: Kronborgfotos

Fodboldtankerne fylder stadig

Nu er ferien gået ind for fodboldspillere og stab i AGF, men når nogen holder fri, så er der andre, der for alvor kommer på arbejde.

AGF har kontraktudløb med en række spillere denne sommer, så fodbolddirektør, Carsten V. Jensen, får travlt. Han ser nok gerne, at cheftræneren bliver i sædet, så der i det mindste er ro på den plads, men rygterne florerer allerede om interesse fra udlandet.

Noget Poulsen dog ikke selv lægger så meget i:

– Jeg har store planer om at være her til næste sæson. Jeg er vanvittigt glad for at være her, siger han.

Læs også: Medie: Jakob Poulsen er kandidat til Bundesligajob

Jakob Poulsen er en glad mand.
Foto: Frederic Kissow

Og ferien… den skal bruges på at lade batterierne op, hygge med familien og… mere fodbold.

– Når man er i den her verden og har det job, vi har, så tænker man hele tiden fodbold, men ferien skal gå med familien, for de har jo ikke fået al den tid, de fortjener, sådan er det jo også i den her verden. Ellers bliver det afslapning i stor stil, og i staben har vi allerede kigget frem og planlagt opstarten, så der er styr på det, fortæller cheftræneren.

Han og resten af mandskabet har pause i et par uge, inden forberedelserne til næste sæson begynder.

Kurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle