• Forside
  • AGF Nyheder
  • Marketingdirektør om ny trøjepartner: Vi bliver en spydspids i Danmark

Foto: Matti Kronborg

Marketingdirektør om ny trøjepartner: Vi bliver en spydspids i Danmark


| Jonas Roulund |

AGF har netop meldt ud, at det svenske sportsbrand, Craft fra sommeren 2024 bliver ny officiel trøje- og udstyrspartner i AGF. Marketingdirektør, Asger Munkholm, glæder sig over den nye aftale, som han kalder “historisk.”

Hummel har i over 20 år været udstyrsleverandør til AGF, men fra sommeren 2024 skal der ske noget nyt.

Hummel bliver til Craft – og det glæder marketingdirektør i AGF, Asger Munkholm.

– Vi har samarbejdet med Hummel i rigtig mange år til stor glæde og tilfredshed for begge parter, men da aftalen stod til at udløbe her i sommeren 2024 satte vi os ned og tog en status over tingene. Begge brands har udviklet sig meget, og vi konstaterede, at det var tid til at prøve noget nyt og få nogle nye øjne på opgaven, forklarer Munkholm.

Frederik Tingager kysser AGF logoet på sin spillertrøje.
Frederik Tingager kysser logoet efter sin scoring mod Silkeborg IF. (Foto: Matti Kronborg)

En bruttoliste på 12 leverandører blev løbende evalueret og kortet ned, indtil valget faldt på det svenske sportsbrand, Craft.

Craft kommer derfor til at levere trøjer til alle AGF’s fodboldhold – fra 3F Superligaen og Gjensidige Kvindeligaen og ned til U10 fra sommeren 2024, og designet af de kommende trøjer er allerede sat i proces.

– Det er en stor del for os, at vi selv kan sætte vores præg på trøjerne. Vi er AGF, vi er tættest på vores fans, og derfor skal vi have et stor “say” i forhold til, hvordan trøjerne skal udvikle sig i fremtiden. Og det får vi med denne aftale, fortæller Munkholm.

Craft er ejet af New Wave, hvilket, ifølge marketingdirektøren, gør aftalen historisk stor for en udstyrspartner i AGF.

En spydspids i Danmark

Mange vil måske ikke ved første øjekast forbinde Craft med fodbold.

Men det er det svenske sportsbrand godt i gang med at ændre på, forklarer AGF’s marketingdirektør.

– Craft skilte sig markant ud i forhold til konkurrenterne. De har en historik med produktion af performancetøj og nørder ned i de små tekniske dele, så det hele passer til den enkelte sportsgren. De har været kendt for ski og løb, men i de seneste år er de også gået ind på fodboldmarkedet. Specielt i Sverige, hvor Hammarby og IFK også har Craft som udstyrsleverandør. Her har de været nede og udvikle tøj, som teknisk har nogle helt andre specifikationer, end vi kan se andre steder i markedet, forklarer Munkholm.

AGF.spillerne går på banen mod Brøndby IF.
Foto: Kronborgfotos

Han har sammen med et team i AGF udvalgt Craft efter en længere beslutningsproces, men i sidste ende var svenskernes store dedikation og værdier blandt de udslagsgivende faktorer.

– Vi bliver deres spydspids ind i Danmark og har et dedikeret designteam hos dem. Hjemmebanetrøjen bliver selvfølgelig stadig hvid – men designlinjen har noget mega spændende potentiale – både nu og ind i fremtiden. De mener det seriøst – chefdesigneren har været på besøg for at lære byen, klubben og historien at kende. Her har han set Universitetet, fanbarerne og Fredensvang, så vi har briefet så meget som muligt for at få det rette DNA ind. De har brugt utroligt meget tid på at sætte sig ind i klubben, forklarer Marketingdirektøren.

– Vi ville ikke være en lille klub i et stort firma – vi ville være en vigtig spiller, for den partner vi har – og det bliver vi med Craft, siger Munkholm.

Betydningen af trøjen

Ingen tvivl om, at en flot fodboldtrøje er vigtig for fansene. For klubben betyder det derfor meget, at man får en partner, som har vist sit værd andre steder.

– De har formået at lave kollektioner, som gør, at Hammarby er den fodboldklub i Norden, der sælger flest trøjer i dag – så de har vist, at de kan lave kollektioner, som folk gerne vil ses i, fortæller Asger Munkholm, der understreger betydningen af det gode trøjedesign.

Patrick Mortensen peger på 10-tallet på ryggen.
Foto: Kronborgfotos

– Jo mere DNA og klubfølelse, vi putter ind i en trøje, jo mere vil den også være identitetsskabende for vores fans. Det er de små detaljer, som gør, at trøjen er speciel og ikke bare en stangvare – det, at vi putter små detaljer ind, som har en historie eller en relation til os, det giver den der større tilknytning til klubben – så trøjen kommer forhåbentlig til at betyde noget – ikke bare i den sæson, hvor den er aktuel, men også fremover, fortæller Asger Munkholm.

Således kan vi altså se frem til nye designs fra sommeren 2024. Aftalen med Craft løber til sommeren 2029.

© KSDH.dk. Alle rettigheder forbeholdes.