
Marketingdirektør om ny trøje: – Vores drøm var at lave en trøje, som er endnu mere brugbar i hverdagen
AGF’s hjemmebanetrøje for sæsonen 2025/2026 er offentliggjort, og her sætter klubbens marketingdirektør lidt ord på tankerne bag designet.
Skal en AGF-trøje være hvii og blå? Skal den have krave eller ej? Skal sponsorernes logo have deres oprindelige farver eller en AGF-blå?
Meningerne er mange, og AGF er særdeles bevidste om, at trøjedesigns ikke er for sjov.
Derfor er processen med at kreere trøjerne til hver eneste sæson lang og grundig. Den kommende sæsons hjemmebanetrøje er netop blevet offentliggjort, og den har været undervejs i godt et år.
– Vi blander os utroligt meget i trøjedesignet. Det er et tæt samarbejde med Crafts team og processen omhandler alle elementer, der er fede at få med. Vi er allerede i gang med designprocessen til næste sæson, fortæller marketingdirektør i AGF, Asger Munkholm til KSDH.dk.
Læs også: Bag kulisserne: Sådan kom den nye udebanetrøje til verden

Den nye hjemmebanetrøje kan allerede nu købes i forsalg af Play+ kunder og billetabonnenter, mens trøjen kommer i salg i fanshoppen på Strøget lørdag den 14. juni klokken 10. Dagen efter klokken 20 kan trøjen købes online i AGF’s shop.

Til hverdag og fest
Overskriften for den kommende sæsons hjemmebanetrøje er “Til kampdag – og til hverdag.” Dette tapper ind i en tendens, hvor fodboldtrøjer er blevet en mere integreret del af hverdagen. Det gælder ikke bare i Aarhus, men i hele Danmark.
– Vores drøm var at lave en trøje, som er endnu mere brugbar i hverdagen. Vi vil gerne gøre den mere simpel, men selvfølgelig stadig med AGF-referencer, forklarer Asger Munkholm, som i sidste sæson var med inde over processen med Crafts første bud på AGF-trøjer. Her lå fokus på referencer til det hedengangne stadion i Kongelunden med mosaikker og løbebane-detaljer.

– Vi har arbejdet med en gennemgående rød og blå stribe, så vi får AGF-DNA’et med ind. Det vil man måske også kunne se i de andre trøjer, der kommer, fortæller marketingdirektøren med henvisning til, at udebanetrøjen og tredjetrøjen endnu ikke er lanceret.

Den nye hjemmebanetrøje har vakt opsigt med en blå krave, og det er også noget, klubben har gjort sig mange tanker om.
– Det deler vandene. Vi kan se, at mange trøjer, som folk bruger i hverdagen har krave, og det er blandt andet derfor, den har fået det. Det er en bærende ting med den blå krave, og det gør også, at vi kan holde resten af trøjen mere simpel, siger Munkholm, som også forholder sig til, at nogle fans undrer sig over, hvorfor det markante Ceres-logo på maven ikke har sin “rigtige” røde farve.
– Vi får en mere brugbar trøje ved et blåt Ceres-logo, da det ikke skriger så meget. Alle logoer er blå undtagen vores eget. Det er dog ikke skåret i granit, at det altid bliver sådan, men det har vi valgt igen i år, siger marketingdirektøren.

Craft skabte rekordsalg
Munkholm og resten af teamet i klubben og i Craft har lidt at leve op til. Crafts første sæson som udstyrsleverandør resulterede nemlig i et rekordstort salg af trøjer.
– Vi har aldrig nogensinde solgt så mange trøjer, som vi har gjort det seneste år. Langtfra, fortæller Asger Munkholm.

Datoen for lancering af de øvrige trøjer er endnu ikke offentliggjort, men sidste år blev udebanetrøjen sat i handlen den 15. juli, mens tredjetrøjen kom til salg i september.
Flere AGF Nyheder
-
Hansa Rostocks sportsdirektør om Haugen-forhandlinger: Ambitioner om en permanent aftale
-
AC Horsens har snøren ude efter Brandhof
-
Den brasilianske AGF-fan: – Jeg blev forelsket i klubben, fansene, byen… og Bundu!
-
Deltag i giveaway og vind Adam Daghims CL-trøje
-
Marketingdirektør om ny trøje: – Vores drøm var at lave en trøje, som er endnu mere brugbar i hverdagen
-
AGF’s opstartsprogram sommeren 2025
-
Flere billeder af ny hjemmebanetrøje: Tidsånd og klubbens DNA i fokus
-
Kampprogram 2025/2026: Se AGF’s kampe i Grundspillet
-
Statistisk gennemgang af AGF’s 24/25 sæson
-
AGF’s hjemmebanetrøje 25/26 lanceres den 14. juni