Pokalvinderne får bedre Europaplads end Superliga-sølvvinderne
AGF eller SIF får en bedre Europa-billet end Superligaens andenplads. Det er besluttet af UEFA.
Årets vinder at pokalturneringen får adgang til Europa League-kvalifikationen, mens Superligaens andenplads blot får en billet til Conference League.
I alt er der fire billetter til europæisk fodbold til de danske klubber i den kommende sæson.
Mestrene får adgang til Champions League-kvalifikationen, mens pokalvinderne altså får mulighed for at gøre sig til i Europa League.

I ligaen træder sølvvinderne samt vinderen af playoff-opgøret mellem nummer tre og vinderen af nedrykningsspillet ind i kvalifikationen til Conference League.
Dermed får AGF eller Silkeborg IF altså adgang til en noget større turnering end Superligaens andenplads, der ser ud til at blive enten Brøndby, FCM, FCK eller FCN.
Ikke en national beslutning
Beslutningen om fordelingen af europæiske pladser ligger ikke hos Divisionsforeningen.
– Det er en beslutning, der er taget af UEFA’s eksekutivkomité, så det er ikke en prioritering, som vi eller nogen andre lande har lavet, siger turneringschef Peter Ebbesen til Bold.dk.
Om det bliver AGF eller Silkeborg IF, der får adgang til Europa League-kvalifikationen får vi svar på den 9. maj, når de jyske mandskaber brager sammen i årets pokalfinale i Parken.
Flere AGF Nyheder
-
CV om AGF’s transfervindue: – Kvaliteten af truppen er vigtigere end antallet af spillere -
Niels Frederiksen om CL-lodtrækning: – AGF er en af de hårdeste modstandere, vi kunne møde -
Poulsen om CL-lodtrækning: – Det er inden for mulighederne at gå videre -
AGF trækker Lech Poznan i Champions League-kvalifikationen -
Sommerens transfervindue forlænges -
Hvem kan AGF trække i Champions League-lodtrækningen? -
Patrick Mortensen hædres som æresmedlem af AGF Fanclub Aarhus -
Jens Jønsson træner med på Fredensvang -
AGF forlænger med Mads Hedenstad -
AGF på Folkemødet: Kan De Hviie ende med at sakke bagud?