Skip to main content



BRØNDBY, DANMARK – 10. MAJ 2026: LIVE billede fra 3F Superliga kampen mellem Brøndby IF vs AGF på Brøndby Stadion den 10. maj 2026 i Brøndby, Danmark. (Foto Lars Rønbøg / FrontzoneSport / Fodboldbilleder.dk)

Reportage: Drømmen blev til virkelighed


| Clovis Lukunku | ,

AGF er danske mestre. Smag lige på den sætning. Efter 40 års venten kunne De Hviie endelig løfte det danske mesterskab efter en historisk aften på Brøndby Stadion, hvor aarhusianerne leverede både på banen, på tribunen – og i Busgaden! Det blev en dag fyldt med nervøsitet, lettelse, jubel, tårer og et fællesskab, som ingen af de deltagende nogensinde vil glemme.

Fra de tidlige timer i Aarhus kunne man mærke, at noget særligt var under opsejling søndag den 10. maj. Omkring Valdemarsgade og Musikhuset samledes fans i store grupper, hvor optimismen kæmpede side om side med nervøsiteten. Alle vidste, hvad der var på spil. AGF kunne blive danske mestre denne dag – men det krævede både hjælp fra FC Nordsjælland og en sejr på Vestegnen.

Busturen mod Brøndby føltes som en pokalfinale i sig selv. Snakken gik konstant mellem sæderækkerne. Ikke om hverdagsfodbold eller små detaljer, men om muligheden for at opleve noget, som generationer af AGF-fans kun havde drømt om.

Nervøsiteten stiger

Ved Strib efter Lillebæltsbroen begyndte spændingen for alvor at tage fat. Klokken ramte 14, og alle øjne var rettet mod telefonerne, hvor FC Nordsjælland og FC Midtjylland tørnede sammen.

Hver eneste chance til FC Nordsjælland blev mødt med håbefulde reaktioner, mens enhver dødbold til midtjyderne skabte uro og nervøse blikke rundt i bussen. Ingen kunne slappe af. Alle vidste, hvor afgørende resultatet ville blive for kampen senere på dagen.

Da slutfløjtet lød i Farum, og FC Midtjylland havde smidt point, bredte lettelsen sig øjeblikkeligt blandt os. Ikke fordi mesterskabet var sikret – men fordi drømmen nu lå fuldstændig i AGF’s egne hænder.

Blikkene mødtes mellem venner og medfans.

– Det skal fandme være nu.

Et kogende udebaneafsnit

Ved ankomsten til Brøndby Stadion voksede stemningen hurtigt. Allerede længe før kampstart rungede de første slagsange fra udebaneafsnittet.

– Kom så De Hviie!

Fans uden pladser på Brøndby Stadion.

Køerne ved boderne var lange, men ingen brokkede sig. Alle ville bare ind på tribunen og være en del af det, som kunne blive historisk. Tribunerne blev hurtigt pakket til bristepunktet, og stemningen mellem AGF- og Brøndby-fansene udviklede sig hurtigt til verbal magtkamp.

Men vi var ikke kommet ikke for at være statister.

Vi kom for at skrive historie.

Da spillerne gik på banen, blev en imponerende tifo rullet ud over det aarhusianske afsnit, og sekunder senere eksploderede tribunen i lyd. Det føltes ikke som en almindelig Superligakamp. Det føltes som kulminationen på årtiers håb og drømme.

AGF-fans med tifo mod BIF 2026.
Foto: KSDH.dk

Dalsgaard og Yakob sendte Aarhus i ekstase

AGF kunne ikke have ønsket sig en bedre start. Henrik Dalsgaard sendte De Hviie foran, og udebaneafsnittet eksploderede øjeblikkeligt i ren eufori.

Pludselig kunne man mærke det.

Det var ikke længere bare en drøm. Det var virkelighed – men føltes uvirkeligt.

Kevin Yakob byggede senere ovenpå med endnu en scoring, og nu begyndte det for alvor at gå op for folk, hvad de var vidne til. Rundt omkring på tribunen stod fans med tårer i øjnene. Nogle stirrede bare ud på banen i vantro. Andre kastede sig om halsen på fremmede mennesker. Jeg valgte at håndtere det ved bare at synge af mine lungers fulde kraft.

AGF spillede med mod, kvalitet og hjerte, og på tribunen leverede fansene et lydniveau, som gjorde aftenen endnu mere magisk.

“Vi er fucking mestre!”

Selvfølgelig sneg nervøsiteten sig ind igen mod slutningen. Et enkelt Brøndby-mål kunne ændre kampens momentum, og hjemmeholdet pressede hårdt på i de sidste minutter.

Men vi svarede igen med endnu højere sang.

– Vi står her endnu igen, tribunen det er vores hjem, sammen for hvid og blå, det her kan ingen slå!

Og så kom øjeblikket. Slutfløjtet.

40 års venten blev forløst i ét gigantisk øjeblik af jubel, tårer, romerlys og ekstase. Spillere, trænere og ledelse stormede ned mod os ellevilde fans, som hoppede og sang i vild begejstring.

– Heeeey heey Aarhus GF, altid vil vi stå kun for hvid og blå!

Det var ikke bare en fodboldkamp længere. Det var et historisk øjeblik for hele Aarhus.

Den smukkeste tur hjem til Aarhus

Festlighederne stoppede ikke efter kampen. Under tribunen fortsatte festen blandt fansene, og udenfor stadion blev der sunget, fyret pyro af og skålet i guldøl.

På hjemturen fortsatte euforien hele vejen tilbage mod Smilets By. Ved Knudshoved blev der delt champagne ud, mens “We Are The Champions” bragede ud af højtalerne.

Folk mistede stemmen. Andre sad stille og forsøgte at forstå, hvad de netop havde oplevet.

For hvordan beskriver man følelsen af at se AGF blive danske mestre efter 40 års venten?

Da busserne endelig ramte Aarhus igen, blev “Malaga” sunget med hæse stemmer og store smil. Og denne gang lød ordene bare lidt smukkere, og vi drog ned i Fiskergade, hvor spillernes entré blev markeret på behørig vis, inden de hoppede videre ind til dans på disko til den lyse morgen.

Festen fortsætter længe endnu.

Tak for en uforglemmelig sæson. Og Kom så De Hviie!

Kurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle